Prikkelende museum Prokkel

dinsdag, 30 november 2021

Donderdag 25 november was er een Prokkel Meetup van Stichting Prokkel. Er was ook aandacht voor het Steffie Museumproject. Samen hebben we gepraat over wat een museum leuk maakt.

Een Prokkel is een prikkelende ontmoeting tussen mensen met een verstandelijke beperking en mensen zonder. Ook dit keer waren er weer leuke thema’s waar we met elkaar over in gesprek gingen.

Zo was er ook de themakamer “Wat maakt een museum interessant om naartoe te gaan?” Ervaringsdeskundige Claudy had er samen met Charlotte een gezellige ochtend van gemaakt. Zo was er zelfs een leuke quiz.

De volgende vragen en antwoorden kwamen bijvoorbeeld voorbij.

Waar denk jij aan bij een museum?

'Kunst’ en 'vroeger' en ‘geschiedenis’ werden een paar keer genoemd, maar ook andere gedachtes kwamen voorbij. Zo denken deelnemers bij een museum ook aan: ‘Nieuwe dingen, iets leren of ontdekken en inspiratie opdoen.’ Andere dingen die werden genoemd waren: ‘Een plek waar je kan ontspannen en een uitje waar je samen naartoe kan gaan.’

Wat maakt een museum leuk?

Wat een museum vooral leuk maakt is dat je er inspiratie op kan doen en er een goede sfeer is volgens de deelnemers. Ook is het belangrijk dat het museum begrijpelijk en toegankelijk is voor iedereen. Een museum is leuk als je er nieuwe dingen kan leren. Ook wil je er het liefst verschillende dingen zien en doen.

Wat is er nodig voor jou om een museum te bezoeken?

Een museum bezoeken is niet altijd vanzelfsprekend voor iedereen. Soms is er iets nodig om een museum te bezoeken. Voor de deelnemers was dit bijvoorbeeld het volgende:

• Er moet een goede sfeer zijn
  • Het museum moet niet te saai zijn
  • Er moet iets in het museum zijn dat de deelnemer wil bezoeken
  • De prijs moet passen bij een kleine beurs
  • De prijs moet in verhouding staan met wat je in het museum kan zien en doen
  • Dat je er met het openbaar vervoer kan komen
  • Dat duidelijk is hoe je bij het museum komt
  • Het museum moet niet te ver reizen zijn
  • Een duidelijke route door het museum
  • Dat het museum toegankelijk is voor iemand in een rolstoel
  • Dat het museum niet te druk is zodat je vanuit een rolstoel ook rustig het museum kan bekijken
  • Een duidelijke website zodat een bezoek makkelijk voor te bereiden is

Het was een gezellige en leerzame ochtend!

Meedoen met dit project?

Heb je een verstandelijke beperking en lijkt het jou ook leuk om een museum te bezoeken en te onderzoeken? Geef je dan op bij Stichting Prokkel via info@prokkel.nl of 06-24677785.