Opening Naar een museum!

vrijdag, 20 mei 2022

De Museumonderzoekers van Steffie zijn klaar om de toegankelijkheid van de Nederlandse musea te testen.

Opening in Rijksmuseum

45 Museumonderzoekers hebben vrijdag samen met Tooske Ragas de website Naar een museum van Steffie feestelijk in gebruik genomen.

Dat gebeurde in het Rijksmuseum in Amsterdam.

Museumonderzoekers openen samen met Shownieuws presentatrice Tooske Ragas de website Naar een museum van Steffie

Naar een museum is een project voor en door mensen met een verstandelijke beperking.

Prijzen en prikkels moeten omlaag

Na het welkom door directeur Hendrikje Crebolder was er een leuk gesprek met de Museumonderzoekers.

In totaal waren er 45 naar Amsterdam gekomen. Zij hebben al meer dan 25 musea onderzocht.

Een van de besproken onderwerpen was de toegangsprijs van de musea. Die vormt vaak een hoge drempel.

Een van de onderzoekers merkte op dat het raar is dat begeleiders wel gratis naar binnen mogen maar de mensen met een beperking niet. Terwijl deze vaak een lager inkomen hebben.

Museumonderzoekers vertellen over hun ervaringen bij de onderzochte musea

Goed voorbereiden

Omdat een bezoek aan een museum best vermoeiend kan zijn, moet je je goed voorbereiden.

Een van de onderzoekers liet weten dat zij de avond voor een museumbezoek op tijd naar bed gaat om goed uitgerust te zijn.

Het is best spannend. Kan ik het museum goed bereiken? Word ik goed ontvangen? Wat kan ik allemaal zien?

Kaartje voor meerdere bezoeken

De onderzoekers willen daarom liever stukjes van een museum in alle rust kunnen bekijken.

Dus voor hen zou het mooi zijn als een kaartje meerdere keren te gebruiken is.

Want als zij eenmaal fan van een museum zijn, komen zij daar vaker en nemen ze andere mensen mee.

De onderzoekers gaven ook nog een gratis tip aan de musea in Nederland.

Laat de begeleiders betalen. Dat levert meer bezoek en dus ook meer omzet op.

Tooske met de Museumonderzoekers van Steffie in het Rijkmuseum in Amsterdam

De onderzoekers kregen na afloop van het gesprek een speciale rondleiding door de eregalerij van het Rijksmuseum.

>>> Naar de Museumkiezer