Er zitten mieren in het Rijksmuseum

maandag, 26 september 2022

Meer dan 1000 kleurrijke vlinders, harige spinnen en glimmende padden krioelen door het Rijksmuseum in Amsterdam.

Werden deze onderkruipsels eerst verbonden met de dood en de duivel, later krijgen mensen oog voor hun schoonheid. We weten nu dat deze diertjes heel nuttig zijn voor de natuur en dus ook voor ons.

De tentoonstelling Onderkruipsels in het Rijksmuseum laat zien hoe mensen anders aan zijn gaan kijken tegen deze beestjes.

Je kan gaan kijken vanaf 30 september 2022 tot en met 15 januari 2023.

Voorwerpen uit de hele wereld

Voor de tentoonstelling lenen musea en mensen van over de hele wereld hun hoogtepunten, zoals recent ontdekte beestjes op sterk water uit de beroemde verzameling van de 17de-eeuwse apotheker en dierkundige Albertus Seba uit Duitsland.

Ook kan je Het hoofd van Medusa zien van Peter Paul Rubens (ca. 1617-18) uit Tsjechië.

Preparaten op sterk water uit de verzameling van Albertus Seba, 1717–1736 (?) Berlijn, Museum für Naturkunde (MfN)

Mieren

Er zijn ook wel 700 reuzenmieren te zien. De Colombiaanse kunstenaar Rafael Gomezbarros heeft ze gemaakt.

Ze ziiten van plint tot plafond op de muur. Met Casa Tomada, zoals het kunstwerk heet, vraagt Gomezbarros aandacht voor het onderwerp migratie en gedwongen verplaatsing.

Verzamelingen

Onderkruipsels groeien in de 16de eeuw uit tot grote verzamelingen bij koningen en rijke mensen. Ook onder kunstenaars en wetenschappers neemt de belangstelling toe.

Onderkruipsels worden gekweekt, uitgewisseld, bestudeerd, vastgelegd en verzameld in speciale kasten. De uitvinding van de microscoop geeft de studie van deze beestjes een nieuwe impuls.

Onderzoekers staan versteld over een geheel nieuwe wereld die nu voor het eerst zichtbaar wordt. Dit leidt onder meer tot de oplossing van hun grootste raadsel: hun voortplanting en verandering.

Prikkelarm

Als je snel overprikkeld bent door bijvoorbeeld autisme, niet-aangeboren hersenletsel, een burn-out, beperking of ziekte dan kan een museumbezoek snel teveel zijn. Daarom is er ook een prikkelarme avondopenstelling. Deze is op 8 oktober en begint om 18:00 uur. Deze dingen zijn dan anders:

• Het museum is open na sluitingstijd (18-21u)
  • Er is gedimd, zacht licht in de hal waar je binnen komt
  • Er zijn weinig mensen
  • Er zijn geen kinderen
  • Er is een stille ruimte om even te zitten
  • Je wordt ontvangen door getrainde gastvrouwen en heren
  • Je mag een krukjes meenemen in de zaal
  • Er is een gratis prikkelarme audiotour via de Rijksmuseum app

Meer weten of langsgaan?

Je kan hier kaartjes kopen voor de gewone tentoonstelling. Je kan hier kaartjes kopen voor de prikkelarme openstelling.

De tentoonstelling Onderkruipsels is te zien van 30 september 2022 t/m 15 januari 2023 in de Philipsvleugel van het Rijksmuseum.